Pengikut Tinta Putera

Saturday, January 23, 2010

Johor 23/1/2010

Assalammualaikum w.b.t

Hari ini merupakan hari yang sangat mendukacitakan terutama bagi rakyat negeri johor yang kehilangan seorang sultan berjiwa rakyat.Pemergian DYMM Almarhum Sultan Iskandar bukan sahaja bermakna negeri Johor telah kehilangan seorang pemerintah,tetapi juga kehilangan suatu permata yang telah membawa negeri Johor ke suatu tahapnya yang tersendiri..

Secara peribadi saya tidak pernah bertemu Almarhum secara empat mata.Tetapi berdasarkan cerita dan kisah yang saya dengar dan baca..dapat disimpulkan di sebalik kebengisan wajah Almarhum,terselit suatu kasih dan sayang kepada rakyatnya..



Perkara ini diakui sendiri oleh kakak saya yang pada suatu ketika sedang menikmati hembusan angin laut di Stulang apabila terdengar siren polis yang menandakan sesuatu berlaku.Dan seterusnya terlihat kereta Almarhum melalui jalan tersebut dan suatu yang memeranjatkan apabila Almarhum menurunkan tingkap keretanya dan melambai ke arah rakyatnya yang sedang duduk di situ.

Dan hari ini apabila saya melalui jalan yang berhadapan dengan Istana Besar Johor,terlihat bendera Almarhum yang diturunkan separuh tiang, pepohon yang suram dan muram,suasana petang yang hening menambahkan lagi kesayuan di hati..

No comments: