Pengikut Tinta Putera

Wednesday, March 17, 2010

47,Kg Tanah Putih,Tanjung Sedili

Assalammualaikum w.b.t

TP NAK MINTAK MAAF DAN AMPUN DARI UJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI!!!!Bukan sengaja TP nak lewat-lewatkan mengupdate TPF tetapi disebabkan kekangan masa yang menyebabkan TP lewat untuk mengupdate TPF..hehehe...kasik ayat putar belit sikit..

2,3 menjak ni,TP sangat sibuk...weekend yang lepas,TP ada jemputan kahwin kat kampung..balik jer Senai,TP punya kawan kat UTP pun balik jugak..jadi most of time,TP dok sibuk spent time dengan dia..pergi ngeteh,pergi karaoke..balik-balik tengok jam dah pukul 3 pagi..apalagi...NGOROK lah kan jawabnya..hehehe...

Kali ini TP nak bercerita pasal kampung TP..Kampung TP terletak nun jauh di Kota Tinggi..actually tak jauh pun..dalam perjalanan ke Mersing..kira-kira satu jam setengah dari Senai..Nama kampung TP,Tanjung Sedili..Tanjung Sedili ni sangat terkenal dengan keropok lekor selain dari aktiviti perikanan...

Salah satu tarikan di Tanjung Sedili
Tanjung Sedili juga menjadi tempat tercatatnya sejarah apabila menjadi tempat kelahiran dua insan hebat di Malaysia iaitu Sasterawan Negara,Allahyarham Dato' Usman Awang dan Seniwati Allahyarhamah Rosiah Chik.Walaupun nama Tanjung Sedili tidak mendapat publisiti hebat di dada-dada media,tetapi bagi anak jati Tg Sedili,ianya tetap terpahat di hati..

Sebenarnya memang banyak kenangan indah TP di Tg Sedili...masih teringat ketika kecil,apabila abah TP kata nak balik kampung,TP memang sangat excited..yelah..nak jumpa sepupu-sepapat,pakcik-makcik dan tok nenek...pagi-pagi dah siap dah ni..dulu,abah akan chartered teksi balik kampung..kalau ada apa-apa event kat kampung,kitorang sekeluarga akan jadi orang pertama yang sampai kat kampung..kira memang semangat gila lah..oh ye..kampung TP terletak di Kg Tanah Putih,Tg Sedili...

Inilah rumah yang menjadi pujaan hati tiap kali balik kampung..Rumah tok!!
Tapi sekarang,tok dah tiada..semenjak tok tiada,rumah ni memang kitorang tak balik lagi dah..sewa kat orang..sampai la tahun 2008,pakcik dan makcik TP sepakat nak renovate rumah kenangan ni supaya kenangan yang lalu dapat dirasai oleh generasi Hj Abdul Hamid Pandak yang terbaru..biar mereka rasakan indahnya suasana kampung..dan buat pertama kalinya setelah sekian lama..kami semua berkumpul untuk Hari Raya Aidiladha pada tahun 2008..memang sangat seronok..tidur bergelimpangan kat ruang tamu..sarapan ramai-ramai dalam bulatan..berebut bilik mandi...memang sangat happening!!!

Al-Fatihah untuk Allahyarham Haji Abd Hamid Pandak (Cikgu Hamid) dan Allahyarhamah Hjh Asiah Abdullah...moga Allah mencucuri rahmat dan himpunkan roh tok dalam kalangan ahli Syurga Firdaus..amin..

2 comments:

Unknown said...

balik kampung memang best kan?berkumpul dengan pak cik mak cik,sepupu2 apa semua..sangat beat memang..patutlah kau pandai mengarang..ada tempias2 keturunan usman awang rupanya..haha..

Gusti Putera Fauzan Al-Attas said...

Hehehe..
Aper jer sendra...
Usman Awang tak baper..
ROSIAH CHIK yer...
hahahha...